Zauważyłaś spadek formy fizycznej i intelektualnej u dziecka? Przyczyną może być niedobór żelaza. Sprawdź, jak uzupełnić braki tego pierwiastka

0
173

Dostarczanie tlenu do wszystkich tkanek naszego organizmu jest kluczowym zadaniem hemoglobiny, której zawartość jest zależna od właściwego poziomu żelaza we krwi. Nic dziwnego, że jeśli dziecko nie otrzymuje na co dzień wystarczającej dawki tego pierwiastka w diecie, może mieć jego niedobory, a co za tym idzie być osłabione, apatyczne i niechętne do działania. Prawidłowy skład krwi to jednak nie jedyna rola żelaza.

Niedobór żelaza

Oprócz tego, że żelazo warunkuje właściwy transport tlenu do poszczególnych tkanek naszego organizmu, odgrywa też bardzo istotną rolę w budowaniu odporności, co ma szczególnie istotne znaczenie u dzieci. Te bowiem, w środowisku przedszkolnym, narażone są stale na ataki wirusów i bakterii. Właściwe przewodzenie impulsów nerwowych to kolejna funkcja w naszym organizmie, zależna od odpowiedniego poziomu żelaza we krwi. Zagrożeniem wynikającym z niedoborów tego pierwiastka, którego nie można bagatelizować, jest wystąpienie anemii. Głównymi jej objawami u dzieci są: pogorszenie apetytu, łatwe męczenie się, bladość skóry (głównie śluzówek), kłopoty ze snem, częste zapadanie na infekcje, a nawet spowolnienie wzrostu.

Gdzie szukać żelaza

Szukając źródeł żelaza w pożywieniu, na pewno warto zwrócić uwagę na mięso (wołowina, drób i wieprzowina) i żółtka jaj. Pierwiastek ten obecny jest także w warzywach – najbogatszym jego źródłem są: sałata, szpinak, fasola, groch, buraki, papryka, brokuły i natka pietruszki. Z cennych dla zdrowia dziecka węglowodanów złożonych, warto wybierać kaszę gryczaną i jęczmienną oraz płatki owsiane, ponieważ produkty te także są bogate w żelazo.

Komponując dietę dziecka pod kątem dostarczania żelaza, warto mieć na uwadze fakt, że pierwiastek ten zawarty w pożywieniu należy do grupy mikroelementów trudno przyswajalnych przez organizm, co oznacza, że aby dostarczyć organizmowi odpowiednią jego ilość, konieczne jest spożywanie niemal dziesięciokrotnie większej ilości żelaza, niż wynosi naszego zapotrzebowanie na nie. Istnieje sposób na to, aby wspomóc wchłanianie żelaza przez organizm – dobrze sprawdza się tu witamina C. Dlatego przygotowując dla dziecka posiłki, produkty bogate w żelazo warto podawać ze świeżo wyciskanymi sokami (czarna porzeczka, truskawki, pomarańcze), a także często podawać maluchowi kiszoną kapustę i posypywać jedzenie natką pietruszki.

Wspomaganie dla pewności

Chcąc zadbać o właściwy poziom żelaza w organizmie dziecka, warto rozważyć podawanie preparatów tego pierwiastka. Dobrze, jeśli są to produkty, które zostały opracowane z myślą o dzieciach i uwzględniają ich potrzeby. Oznacza to, że zarówno forma podawania, jak i smak nie są tu bez znaczenia. Przykładem takiego preparatu z żelazem  stworzonego z myślą o dzieciach jest suplement diety mel●tiki żelazo – łatwo rozpuszczające się tabletki do ssania. Mają przyjemny smak, a dzięki formule melt niemal natychmiast  rozpuszczają się w ustach. Nie zawierają cukru przez co są bezpieczne dla ząbków. mel●tiki żelazo nie zawierają w składzie glutenu, laktozy,  a także sztucznych barwników. To, co wyróżnia mel●tiki żelazo i daje pewność skuteczności działania, to zmikronizowana  forma zawartego w preparacie żelaza, które cechuje wysoka biodostępność żelaza.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTwórca terapii Gestalt
Następny artykułUjawniamy najlepsze sposoby na efektywne pranie
Anna Pawłowska
Mama trójki dzieci w wieku 17, 14 i 12 lat. Sporą część swojego życia poświęciła wychowywaniu dzieci, a w wolnych chwilach chłodnie książki popularno-naukowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here