Śledź – kalorie i wartości odżywcze

0
150

Zazwyczaj podajesz śledzie z cebulą bądź w śmietanie. Przekonaj się, iż pysznych możliwości jest wiele więcej. Jedz śledzie jak najczęściej, ponieważ dzięki nim poprawisz pamięć oraz wzmocnisz serce. Śledzie są bogatym źródłem białka, witamin oraz mikroelementów. Oraz co niezwykle istotne dla kobiet na diecie odchudzającej, chociaż kwalifikuje się je do tłustych ryb, nie są wcale kaloryczne. Najczęściej kupowane są śledzie solone: tuszki w całości, patroszone bądź w formie filetów. Za najsmaczniejsze uchodzą matiesy (nazywane również matiasami), więc młode ryby odławiane w maju, przed pierwszym tarłem. Cenione są one za delikatny smak. Śledzie z mleczem oraz ikrą, tzw. pełne (poławiane od lipca do września), są bardziej szerokie oraz słone. Ryby poławiane od października (tzw. puste), są najchudsze. Zdecydowanie spróbuj śledzi świeżych, tzw. zielonych. Ważne są smażone oraz pieczone. Od momentu do momentu możesz sięgnąć po śledzie wędzone. Zwłaszcza cenione są piklingi – śledzie wędzone w pełnie w gorącym dymie, oraz kipery – oczyszczone oraz wędzone na zimno. Najczęściej kupowane są śledzie solone: tuszki w całości, patroszone bądź w formie filetów. Za najsmaczniejsze uchodzą matiesy (nazywane również matiasami), więc młode ryby odławiane w maju, przed pierwszym tarłem. Cenione są one za delikatny smak. Śledzie z mleczem oraz ikrą, tzw. pełne (poławiane od lipca do września), są bardziej szerokie oraz słone. Ryby poławiane od października (tzw. puste), są najchudsze. Zdecydowanie spróbuj śledzi świeżych, tzw. zielonych. Ważne są smażone oraz pieczone. Od momentu do momentu możesz sięgnąć po śledzie wędzone. Zwłaszcza cenione są piklingi – śledzie wędzone w sumie w gorącym dymie, oraz kipery – oczyszczone oraz wędzone na zimno.

Wartości odżywcze śledzia

Śledź jest szybko dostępny na rynku oraz stosunkowo tani, ale nie tylko więc należałoby włączyć go do diety. 100-gramowa porcja śledzia to 158 kilokalorii, a co istotne – zwłaszcza “dobrych”. W śledziu znajdziemy przede wszystkim białko a to lepiej przyswajalne aniżeli białko pochodzące z wołowiny, wieprzowiny czy drobiu. Chociaż śledzie to dość tłusty gatunek ryb, ich niewątpliwym bogactwem jest zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3: EPA oraz DHA, jakie w znacznej ilości stanowią o ich dużych walorach zdrowotnych. Ryby, będące ich możnym źródłem, są zalecane przez specjalistów w ramach profilaktyki zaburzeń systemu krążenia, dolegliwości pochodzenia autoimmunologicznego, a również jako wsparcie działania systemu nerwowego. U osób obarczonych kłopotami krążeniowymi dieta zawierająca śledzie oddziałuje pozytywnie na ich stan zdrowia. Które jeszcze elementy odżywcze mają śledzie? Oczywiście należałoby zwrócić atencję na imponujący wachlarz witamin oraz minerałów, kryjący się w mięsie tychże smacznych ryb – mają one selen, fluor, mangan, jod, witaminy I, D, B6, B12 oraz niacynę (odmiennie witamina PP). Co z niebezpiecznymi dla zdrowia zanieczyszczeniami, o jakich tak mnóstwo się mówi? Dobra wiadomość – śledź należy do najmniej skażonych metalami ciężkimi ryb. Chociaż “dieta śledziowa” oparta zwłaszcza na tejże rybie niekoniecznie jest doskonałym pomysłem, ponieważ nasz jadłospis winien być trochę bardziej zróżnicowany, specjaliści zalecają osobom dorosłym sięganie po porcję ryby co najmniej dwa razy w tygodniu. Uwaga, nie powinny natomiast z nimi przesadzać kobiety w ciąży a ją mające, sugeruje się również zmniejszenie ich w diecie małych dzieci. Jak zazwyczaj gwarancją bezpieczeństwa jest dobry umiar.

Śledź, pomimo iż tłusty, ma mało kalorii

Śledzie kwalifikuje się do tłustych ryb, nie oznacza to natomiast, iż są niezwykle kaloryczne (100 g dostarcza tylko 160 kcal). Mają przy tymże dużo potasu, jaki ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu. W dodatku zawarty w nich kwas omega-3 przyśpiesza przemianę materii oraz spalanie tłuszczu. Śledzie wpływają i na nastrój, zwiększając stopień serotoniny, działają przeciwdepresyjnie, wzmacniają pamięć oraz koncentrację.

Śledzie są źródłem kwasów nienasyconych

Śledzie są bogatym źródłem pełnowartościowego oraz odpowiednio przyswajalnego białka. Mają dużo tłuszczu, ponieważ aż 16 g w 100 g. To dokładnie jest największa zaleta śledzi! Aż 70 proc. owego tłuszczu stanowią dobroczynne dla zdrowia kwasy tłuszczowe jedno- oraz wielonienasycone. Zwłaszcza ważny jest kwas EPA, jaki rozszerza naczynia krwionośne, redukuje zlepianie krwinek oraz bycie zakrzepów. Także reguluje ciśnienie tętnicze krwi i zmniejsza stopień cholesterolu, i przy tymże nasila wytrzymałość.

ŚledźŚledzie zawierają witaminy oraz mikroelementy

Śledzie są bogatym źródłem witamin A oraz D i E, jaka jest działanie przeciwmiażdżycowe. Jest w nich dużo witaminy B6 (100 g ryby pokrywa w 20 proc. dzienne zapotrzebowanie na B6) i witaminy B12 (jej ilość w 100 g przewyższa dzienne zapotrzebowanie aż czterokrotnie). Śledzie zapewniają również dużo żelaza, cynku oraz miedzi i fosforu oraz jodu.

Śledzie są wskazane dla osób chorych na dolegliwości systemu krążenia oraz niedokrwistość

Pieczone na ruszcie lub w piekarniku (w folii aluminiowej bądź w tzw. rękawie do pieczenia), duszone bądź gotowane na parze są lekko strawne. Potrafią być to wartościowym daniem dla dzieci, młodzieży oraz seniorów. Powinny je jadać osoby chorujące na dolegliwości systemu krążenia oraz niedokrwistość.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here