Rozszerzanie diety dziecka – jak skutecznie wzbogacać dietę malucha o nowe produkty?

0
671
Rozszerzanie diety dziecka

Ogólne zasady mówią, że po ukończeniu 6 miesiąca życia możemy zacząć wprowadzać nowe posiłki dla naszego dziecka. Nie są to jednak sztywne ramy, każde dziecko rozwija się w innym tempie. Oznacza to, że możemy nakarmić już 4-miesięczne dziecko domową zupką, a niektóre 6-miesięczne dzieci nie będą miały ochoty na nowe posiłki. Jak więc prawidłowo rozszerzać dietę naszego malucha?

Kiedy powinniśmy zacząć rozszerzać dietę dziecka?

Nie możemy przede wszystkim wywierać żadnej presji na naszym maluchu, jeśli nie będzie chciało jeść nowych potraw nie możemy go do tego zmuszać.

Możemy jednak stworzyć pewne sprzyjające ku temu warunki, dzięki czemu nasze dziecko chętnie spróbuje czegoś nowego:

  • Maluch musi być w pełni zdrowy, jeśli boryka się z katarem, gorączką czy innymi objawami przeziębienia nie będzie skore do nowych doświadczeń.
  • Nie próbujmy podawać dziecku nowinek żywieniowych, gdy jest głodne. Potrzebuje ono jedynie zaspokojenia głodu czymś dobrze mu znanym, nowe jedzenie od razu straci w jego oczach. Najlepiej więc spróbujmy podać nowy posiłek w momencie, kiedy maluch jest najedzony, ale ma ochotę coś jeszcze przekąsić.
  • Lepiej wybrać moment, w którym bobas ma dobry humor a my także emanujemy pozytywną energią. Nie ma wtedy miejsca na presję, stres, nerwy, opanowanie i odpowiednie nastawienie zachęci malucha do spróbowania czegoś nowego.
  • Pamiętajmy, że za pierwszym razem dziecko nie „rzuci się” na nowe jedzenie, a zaledwie je spróbuje. To wystarczy do osiągnięcia sukcesu, a przy każdej następnej okazji porcja może się zwiększać, a dziecko nie będzie płakało.
  • Jeśli chcemy rozszerzyć dziecku dietę na pewno nie róbmy tego na wyjeździe, czy w odwiedzinach u kogoś. Musi to być jego własny dom, każde zburzenie rutyny może nie sprzyjać nowym smakom.

Od jakiego produktu zacząć rozszerzenie diety dziecka?

Dziecku przez pierwsze miesiące wprowadzona jest jedynie dieta mleczna, gdy przychodzi czas na dodanie nowego produktu warto zastanowić się co to powinno być. Możliwości jest wiele – wiadomo, że będzie to owoc lub warzywo.

Musi być to produkt bezpieczny, który jak najrzadziej wywołuje reakcję alergiczną czy powoduje wzdęcia, są to najczęściej: jabłko, marchewka i ziemniak. Niektórzy decydują się na małą ilość kaszki ryżowej. Za pierwszym razem podajemy zaledwie kilka łyżeczek nowego produktu, jeśli dziecku zasmakowało – z każdym dniem możemy zwiększać ilość.

Każdy kolejny produkt wprowadzamy do diety dziecka po 3 do 5 dni od poprzedniego, koniecznie sprawdźmy czy u malucha nie pojawia się jakakolwiek reakcja alergiczna: wysypka, ból brzuszka, katar lub kaszel.

Jeśli nasze dziecko niezbyt chętnie spożywa coś nowego, odstawmy to na jakiś czas i wróćmy do niego po kilku dniach czy tygodniach. W praktyce tez wygląda to zupełnie inaczej – czasami żadne reguły nie obowiązują, a rodzice sami obserwują potrzeby i reakcje swojego dziecka, urozmaicając jego dietę w odpowiednim czasie.

W jaki sposób podawać nowe produkty dziecku?

Przede wszystkim muszą być one ugotowane, najlepiej na parze. Nie dodawajmy czasem soli, cukru czy innych przypraw – uczmy dziecko prawdziwych, naturalnych smaków. Po ugotowaniu przetrzyjmy owoc lub warzywo, by miało konsystencję jednolitej papki.

Podawane jedzenie nie może być za gorące, ponieważ gdy dziecko się oparzy sprawi mu nie tylko ból, ale również zrazi do dalszych eksperymentów. Zimne może źle wpłynąć na jego żołądek, a także nie odczuje właściwych smaków. Podajemy papkę łyżeczką, na szyję dziecka zakładamy spory śliniaczek – musimy liczyć się z tym, że połowa porcji może znaleźć się właśnie na nim. Pamiętajmy też o bardzo ważnej rzeczy: dziecko podczas jedzenia musi siedzieć, choćby z podparciem.

Gdy maluch jest coraz starszy zmieniamy również konsystencję jedzenia: nie przecieramy tylko rozgniatamy widelcem, a po 10 miesiącu życia kroimy na małe kawałeczki, by dziecko ćwiczyło żucie oraz gryzienie.

Ważne informacje

Oto kilka porad, które warto mieć na uwadze urozmaicając dietę naszego dziecka:

  • Produkty powinny pochodzić z upraw ekologicznych lub z własnego ogródka, muszą być świeże i odpowiednio przygotowane, by nie zaszkodziły dziecku.
  • Pamiętajmy o wszelkich zasadach higieny i właściwym przechowywaniu żywności.
  • Możemy przygotować jedzenie na więcej niż jedną porcję i podać ją następnego dnia, wtedy dobrze jest zamrozić ją.
  • Dobrym rozwiązaniem są oferowane w sklepach słoiczki przygotowywane dla maluchów, mają odpowiednią pojemność – „na raz”, dzięki czemu zawsze karmimy malucha świeżym jedzeniem.

W ten sposób, krok po kroku, zachęcimy skutecznie nasze dziecko do spożywania coraz to nowych potraw. Stosując właściwe metody sprawimy, że maluch z radością będzie próbował każdy produkt i zajadał się coraz to większymi porcjami.

Pamiętajmy o przestrzeganiu wszelkich zasad higieny i bezpieczeństwa, by zagwarantować dziecku pełen komfort. To my najlepiej znamy własne dziecko i wiemy co dla niego będzie najlepsze, budując z nim silną więź wspólną drogą osiągniemy obustronny sukces.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here