Pierwsze tygodnie macierzyństwa – jak sobie w tym czasie poradzić?

0
80
Pierwsze tygodnie macierzyństwa - jak sobie w tym czasie poradzić?

Ciąża jest dla kobiety wspaniałym momentem życia i pięknym wstępem do macierzyństwa. To czas cudownego oczekiwania na przyjście na świat ukochanej istotki, która już na zawsze odmieni jej życie. Ciąża to również okres, kiedy w ciele kobiety zachodzi bardzo wiele zmian wpływających nie tylko na stan fizyczny, ale i emocjonalny. Zobacz, jak sobie poradzić w pierwszych tygodniach macierzyństwa.

Jestem w ciąży i co dalej?

W pierwszym trymestrze ciąży pojawia się mnóstwo pytań i wątpliwości. Trzeba pamiętać o wielu rzeczach, jak:

  • wybór lekarza, który poprowadzi ciążę i odbierze poród
  • regularne badania krwi i moczu
  • wizyty u lekarza
  • zdrowa dieta
  • zażywanie witamin i kwasu foliowego
  • odpowiednia ilość snu
  • odpoczynek i relaks.

Przyszła mama chciałaby również regularnie śledzić rozwój swojego dziecka i szukać pomocy oraz wsparcia, gdy będzie miała pytania lub wątpliwości. Taką skarbnicą wiedzy, nie tylko na temat praktycznych porad dotyczących ciąży i macierzyństwa, ale i wielu osobistych wyznań czy doświadczeń, są blogi dla mam. To miejsce, gdzie kobiety opowiadają nie tylko o tym, jak kompletowały wyprawkę dla noworodka i zdrowo się odżywiały w czasie ciąży, ale również o tym, jak radziły sobie ze stresem, złym samopoczuciem, dolegliwościami ciążowymi i lękami, które w okresie ciąży są przecież normalne.

Lęk i obawy są czymś zupełnie normalnym. Ciąża, zwłaszcza
w pierwszym trymestrze jest zupełnie nowym doświadczeniem, które bardzo często przewraca życie kobiety do góry nogami. Dlatego też warto odwiedzać blogi dla mam i czerpać z nich nie tylko wiedze praktyczna, ale i szukać wsparcia i odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania przyszłej mamy.

Dolegliwości w pierwszym trymestrze ciąży.

Dziecko w pierwszych miesiącach bardzo intensywnie się rozwija,
a hormony kobiety szaleją, nic więc dziwnego, że pierwszy trymestr ciąży to czas, kiedy mogą pojawić się różne dolegliwości, takie jak:

  • nudności – mogą być spowodowane zwiększoną ilością hormonów, najczęściej występują rano, ale mogą  pojawić się również o innych porach dnia. Bardzo pomocna może okazać się cytryna, imbir i mięta, które je złagodzą.
  • bóle i zawroty głowy – mogą występować na samym początku ciąży
    i ustać lub powtarzać się sporadycznie przez całe 9 miesięcy. To skutek spadków i skoków ciśnienia, które mogą pojawiać się zwłaszcza w pierwszych tygodniach ciąży. Pamiętaj, by gwałtownie nie wstawać i nie zmieniać pozycji,
    a gdy zacznie kręcić ci się w głowie połóż się, wyciągnij nogi na poduszce
    i odpocznij.
  • zmęczenie i senność – to normalny objaw w czasie ciąży. Twój organizm jest teraz eksploatowany bardziej niż zwykle, dlatego szybciej się męczy
    i potrzebuje więcej odpoczynku. Wykorzystaj więc ten czas na relaks, wysypianie się i przede wszystkim wypoczywanie.
  • tkliwość piersi – może pojawić się już w I trymestrze, ale zazwyczaj nasila się w II i III trymestrze ciąży, gdy piersi stają się pełniejsze i zwiększają swoją objętość.
  • zgaga – to piekący ból w przełyku, któremu towarzyszy kwaśny posmak. Pod wpływem progesteronu następuje rozluźnienie zwieracza między przełykiem a żołądkiem, skutkiem tego jest cofanie treści pokarmowej. Na zgagę pomogą płatki migdałów i zimne mleko, a jeśli to nie pomoże możesz poprosić o odpowiednie leki swojego ginekologa.
  • zaparcia – to również skutek dużej ilości progesteronu, który poprzez osłabienie mięśni jelit zmniejsza sprawność ich funkcjonowania. Aby uniknąć zaparć staraj się być aktywna, jedz regularnie lekkie posiłki, a słodycze zamień na suszone owoce.

Stres w ciąży.

W dzisiejszych czasach trudno jest żyć bez stresów, bo przecież towarzyszą nam one każdego dnia. Zwłaszcza kobiety w ciąży, które przechodzą prawdziwą burze hormonalną są narażone na ciągłe napięcia. W organizmie kobiety hormony stresu – katecholaminy, kortyzol, kortykosterydy – krążą nieustannie. To zupełnie normalne zjawisko, które nie zagraża ani mamie ani dziecku. Sytuacja zmienia się, kiedy poziom tych hormonów drastycznie wzrasta i długo się utrzymuje. Może to powodować poważne zagrożenia zwłaszcza dla rozwijającego się płodu, jak:

  • poronienie
  • przedwczesny poród
  • niska masa urodzeniowa
  • zaburzenia funkcji mózgu dziecka
  • większe ryzyko wad wrodzonych dziecka
  • rozdrażnienie, niepokój dziecka po urodzeniu.

Techniki relaksacyjne, które nie zaszkodzą ani mamie ani dziecku

Ze stresem możesz spróbować sobie poradzić, stosując wiele metod relaksacyjnych, które pozytywnie wpłyną nie tylko na lepsze samopoczucie przyszłej mamy ale i maleństwo będzie spokojniejsze. Wszystkie mamy, które lubią aktywność fizyczną, mogą szukać odprężenia w:

  • jodze
  • na basenie
  • na pilates
  • na zajęciach gimnastycznych dla kobiet w ciąży
  • podczas spacerów.

Przyszłym mamom pomoże się odprężyć również:

  • słuchanie muzyki relaksacyjnej
  •  aromaterapia
  • masaż stóp i twarzy
  • prysznic lub kąpiel w letniej wodzie
  • rozmowa z bliską osobą
  • wizyta w grocie solnej lub tężni.

Czego nie wolno w ciąży

Ciąża to czas, kiedy przede wszystkim należy skupić się na zdrowiu swoim i dziecka. Dlatego też każda przyszła mama powinna kategorycznie zrezygnować z:

  • spożywania alkoholu i używek
  • palenia papierosów
  • niezdrowego jedzenia, zwłaszcza fast foodów, żywności przetworzonej
    oraz napojów gazowanych z dużą ilością cukru
  • późnego chodzenia spać
  • uprawiania sportów ekstremalnych
  • nadmiernego wysiłku
  • podnoszenia ciężkich rzeczy
  • zażywania leków bez konsultacji z lekarzem.

W ciąży po prostu trzeba na siebie uważać i szczególnie dbać o zdrowie swoje i dziecka. Pamiętaj, że pierwszy trymestr ciąży to okres, w którym wiele się dzieje, po tych dwunastu tygodniach dzieciątko będzie miało już wytworzone wszystkie narządy wewnętrzne, również narządy płciowe, będzie mierzyło około 7 cm i ważyło około 15g. To naprawdę wiele zmian, jak na 12 tygodni.

Artykuł dostarczył blog dla Mam

Supermamy.limango.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here