Papryka słodka i ostra – właściwości odżywcze i zdrowotne

0
199

Czy papryka jest doskonałym źródłem wartości odżywczych? TAK, ponadto jako jedno z nielicznych warzyw, papryka zachowuje swoje właściwości pod wpływem duszenia i pieczenia. Świeża papryka zawiera dużo witaminy C niż cytryna, a sproszkowana poprawia trawienie i pobudza apetyt. Do właściwości leczniczych papryki decyduje się też mi.in. zapobieganie zwapnieniu naczyń krwionośnych i likwidowanie bólu głowy. Papryka (capsicum annuum) to roślina z rodziny psiankowatych, która dzięki swoim markom i wartościom odżywczym znalazła wykorzystanie nie tylko w kuchni, a i w medycynie naturalnej Ameryki Środkowej i Południowej już 6000 lat temu. Do Europy przywiózł nasiona papryki Diego Alvaraez Chanca, towarzyszący drugiej wyprawie Kolumba w 1493 r. Jednak do popularyzacji walorów kulinarnych papryki w Europie przyczynili się Węgrzy, którzy zaczęli uprawić ją już w 1526 r., a potem uczynili z niej własny sztandar kulinarny. Lubimy leczo, liczne paprykarze? No właśnie! A bez węgierskiej inwencji i papryki żeby ich nie było. Warto wiedzieć, że to tak z węgierskich papryk wydobyto w latach 30. ubiegłego wieku krystaliczny kwas ascorbinowy – czyli witaminę C. Że to Węgrom należy się “nobel dla papryki”?

Wartości odżywcze papryki: witaminy i sole mineralne

Papryka jest przede wszystkim nieocenionym źródłem witaminy C. Zawiera jej cztero-pięciokrotnie dużo niż cytryny. Witamina ta w innych warzywach i owocach ulega zniszczeniu pod wpływem procesów kulinarnych. W papryce nie. Ważne są zarówno świeże strąki spożywane w sałatkach jak i inne przyrządzane z nich potrawy i przetwory! Już Aztekowie wiedzieli, że papryka sprzyja długowieczności, zachowaniu ładnej cery i sił witalnych. Jest skarbnicą silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Pół średniej świeżej papryki (10 dag) dostarcza dzienną dawkę beta-karotenu, dwa strąki pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę E. Zawarty w papryce likopen wychwytuje wolne rodniki. Papryka dostarcza dużo witamin z grupy B oraz potasu, fosforu, żelaza i magnezu i niewiele kalorii. Najzdrowsza jest papryka surowa, ale duszona lub pieczona też zachowuje sporo składników odżywczych. Papryka w minimalnym stopniu ulega zmianom w czasu przetwarzania.

Właściwości lecznicze papryki: poprawia trawienie i zmniejsza ból głowy

Witaminy C, A i E, których papryce nie brakuje, hamują starzenie się komórek, wzmacniają odporność, poprawiają kondycję naczyń krwionośnych, osłabiają szkodliwe działanie złego cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą. Sproszkowana ostra papryka to nie tylko popularna przyprawa, która poprawia trawienie i pobudza apetyt, ale stosowany od lat w medycynie ludowej sposób na bóle głowy. Kapsaicyna, nadająca papryce piekący smak, ma działanie rozgrzewające i przeciwbólowe. Oczyszcza drogi oddechowe, łagodząc objawy przeziębienia. Ostrą paprykę należy jednak jeść z umiarem, żeby nie podrażnić przewodu pokarmowego. Papryka jest łagodnym diuretykiem, często spożywana zmniejsza ciśnienie krwi. Chroni przy tym przed przedwczesnym zwapnieniem naczyń krwionośnych. Wyciągi z ostrych odmian papryki zawierające kapsaicynę znajdują zastosowanie w medycynie w postaci różnego rodzaju maści, plastrów i mazideł – wykorzystywanych w zapaleniu korzonków nerwowych, bólach gośćcowych, nerwobólach. „Papryczane” leki są stosowane także wewnętrznie w atonii żołądka i jelit, niedostatecznym wydzielaniu soków trawiennych, wzdęciach i zaparciu, za sprawą znajdującego się w niej błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Właściwości papryki ostrej (chili)

Papryka ostra, podobnie jak słodka, zawiera pokaźny wachlarz witamin i minerałów, jednak ponieważ jemy ją w bardzo małych ilościach, trudno mówić o niej jako istotnym ich źródle w diecie. Związkiem w papryczkach chili, który budzi szczególne zainteresowanie, jest natomiast kapsaicyna, słynąca z unikalnych właściwości prozdrowotnych. Spożywanie produktów zawierających kapsaicynę jest polecane osobom z nadwagą, gdyż niektóre badania sugerują, że jest ona w stanie zmniejszyć apetyt i podkręcić tempo spalania tkanki tłuszczowej. Sama papryka ale nie wystarczy jednak, żeby osiągnąć i utrzymać szczupłą sylwetkę – pamiętaj o przestrzeganiu ogólnych zasad lekkiej i odpowiedniej diety oraz aktywności fizycznej każdego dnia. UwagaPapryka słodka i ostra – właściwości odżywcze i zdrowotne, nie wszyscy powinni dodawać ostrą paprykę do dań – u niektórych może bowiem wywołać dolegliwości gastryczne, jak ból brzucha, uczucie pieczenie, skurcze. Objawy te szczególnie często obserwowane są u osób pacjentów na świat jelita drażliwego, dlatego powinny one unikać chili. Jeśli po spożyciu ostrych dań odczuwasz dolegliwości, nie sięgaj po ostrą paprykę. Wszyscy, którzy dobrze tolerują słodką i ostrą paprykę, mogą zajmować się ich walorami smakowymi i zdrowotnymi

Czy suszona papryka jest tak?

Paprykę warto jeść w różnych postaciach. Jeśli lubisz dodawać ją do dań w wersji suszonej, również dostarczasz organizmowi dawkę substancji biologicznie aktywnych, takich jak witaminy C i E, β-karoten oraz ksantofile.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here