Kalendarz ciążowy – dowiedz się, jak zadbać o prawidłowy rozwój Twojego dziecka w trzecim trymestrze

0
345
Kalendarz ciążowy – dowiedz się, jak zadbać o prawidłowy rozwój Twojego dziecka w trzecim trymestrze

Trzeci trymestr ciąży rozpoczyna się w 27. tygodniu i trwa już do momentu rozwiązania (które następuje około 40. tygodnia ciąży). W tym czasie maluszek wciąż intensywnie się rozwija, a Ty jako mama, możesz wspierać ten rozwój. Dowiedz się, jak!

Śledzenie kalendarza ciąży dostarczy ci wielu informacji, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć cud, który dzieje się w twoim brzuchu – rozwój nowego życia. Za tobą już pierwszy i drugi trymestr, które dostarczały niesamowitych wrażeń. Zmiany zachodzące w twoim ciele mogły powodować rożne dolegliwości – wiele z nich już ustąpiło. Jednak w związku z intensywnym wzrostem i rozwojem twojej pociechy czekają cię nowe doznania.  Trzeci trymestr ciąży to czas, gdy dziecko staje się niezwykle aktywne.

Trzeci trymestr z perspektywy maluszka

Na początku trzeciego trymestru maluch ma już około 36 cm długości  i waży około 1100 g, czyli dwa razy tyle, co miesiąc temu. Dziecko zacznie urosło, jednak wciąż ma odpowiednio dużo miejsca, by swobodnie się poruszać i fikać koziołki. Możesz odczuć, kiedy maluszek ma czkawkę. Jego ciało do tej pory pokrywał meszek płodowy (lanugo), który teraz stopniowo zaczyna zanikać, pojawiają się rzęsy i brwi. Twoja macica i brzuch znacznie się powiększą i ich ściany zrobią się cieńsze, dzięki czemu do wnętrza brzucha zacznie docierać światło. Maluszek będzie mrużył oczy i zacznie rozróżniać dzień i noc. Z czasem ruchy dziecka zmienią intensywność, gdy zacznie brakować mu miejsca w twoim brzuchu. Do momentu rozwiązania dziecko będzie szybciej przybierało na masie niż rosło, aby ostatecznie osiągnąć około 3500 g i 54-55 cm.

Trzeci trymestr z perspektywy rodziców

W trzecim trymestrze ciąży wciąż ważne jest wspieranie rozwoju dziecka. Zadbaj o siebie i prawidłowo się odżywiaj. Jedz 5 posiłków w ciągu dnia, unikaj produktów niewskazanych (surowych jaj, mięsa, ryb oraz  alkoholu i przetworzonej żywności). W trzecim trymestrze wzrasta zapotrzebowanie na kwasy omega 3, ponieważ intensywnie rozwija się mózg dziecka. Najlepszym źródłami kwasów omega 3 są morskie ryby (makrela, śledź, łosoś) oraz olej lniany, orzechy, nasiona, migdały czy siemię lniane. Jeśli nie spożywasz wystarczających ilości ryb (maksymalnie 2 razy w tygodniu) lekarz może rozważyć suplementację kwasem  DHA (z rodziny omega 3).

Twoje zapotrzebowanie energetyczne nieco wzrosło w porównaniu do zapotrzebowania w drugim trymestrze. Obecnie powinnaś wzbogacić swoje menu o dodatkowy posiłek, który zwiększy kaloryczność jadłospisu sprzed ciąży o około 475 kcal.  Zgłaszaj się regularnie na badania kontrolne do lekarza oraz na USG.

Zgodnie z kalendarzem ciążowym na tym etapie Twój maluszek reaguje już na bodźce ze środowiska zewnętrznego – widzi światło, rozpoznaje głos mamy i taty. Stymuluj rozwój dziecka czytając na głos i mówiąc do brzucha, słuchaj rytmicznej muzyki.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here