Ćwiczenia na trampolinie – jakie efekty daje jumping fitness?

0
324

Jumping fitness to ćwiczenia w czas energicznej muzyki. Polegają na skakaniu na trampolinie. Podczas takiego wysiłku cardio można spalić nawet 1000 kcal w godzinę. Czy jednak skoki są dobre dla naszego organizmu? Zapytaliśmy o to ekspertów.

Czas na jumping!

Trwa moda na treningi na trampolinach. Kluby oferujące zajęcia chwalą się, że 10 minut sesji na trampolinie równa się 30 minutom biegu. Ćwiczenia ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg i brzucha. Podnoszą wydolność organizmu, a przy tym pozwalają nam niezłą frajdę. Zdecydowana większość osób korzystających z tego typu zajęć to kobiety.

– Nie dla wszelkich jest więc idealny rodzaj ćwiczeń. Jak w wielu tak dynamicznych dyscyplinach, przeciwwskazaniami są: ciąża, dyskopatia, choroby stawów kończyn dolnych, choroby układu oddechowego i krążenia, osteoporoza, endoproteza, zaburzenia równowagi, świeże urazy, nadwaga oraz ogólny zły stan zdrowia – mówi dla WP abcZdrowie Łukasz Leksowski, fizjoterapeuta.

Na czym polegają ćwiczenia na trampolinie, czyli jumping fitness?

Jumping fitness to specjalnie opracowany system treningowy, który pomaga wzmacniać i kształtować sylwetkę przy jednoczesnym czerpaniu radości ze skakania. Do treningu wykorzystywana jest jednoosobowa trampolina o małych rozmiarach, na której składa się ćwiczenia zaczerpnięte z innych dyscyplin sportowych. Najczęściej jest to kombinacja wolnych i szybkich skoków, ćwiczeń znanych z aerobiku i dynamicznych „biegów” w miejscu.

Zalety ćwiczeń na trampolinie

Udowodniono, że skakanie na trampolinie jest dziesięć razy odpowiedniejsze niż bieganie. Jak to możliwe? Dzięki nieustannym zmianom grawitacji więcej mięśni jest także zaangażowanych w czas, przez co zwiększa się efektywność ćwiczeń. Co więcej, w czasie godzinnego treningu jumping fitness możemy spalić aż 800 kcal! Jeśli więc szukasz sposobu na skuteczną utratę kilogramów, ten sposób ćwiczeń jest dla ciebie idealny.

Dlaczego jeszcze warto ćwiczyć na trampolinie?
1. skakanie to dobrzy trening kondycyjny – usprawnia krążenie, pomaga w pracy układu sercowo-naczyniowego i dotlenia;
2. to idealna metoda aktywności dla osób odchudzających się, ponieważ przyspiesza przemianę materii, stymuluje procesy trawienne i przyczynia się do uwalniania toksyn z organizmu;
3. wzmacnia mięśnie całego ciała i uczestniczy w kształtowaniu sylwetki;
4. zwiększa gibkość i koordynację ruchową;
5. sprawia dużo radości, zmniejsza poziom stresu i odpręża.

Jak zacząć trenować jumping fitness?

Ćwiczenia na trampolinie można wejść w ofercie wielu klubów fitness. Treningi prowadzone są przez wyszkolonych instruktorów na specjalnie przeznaczonych do jumpingu trampolinach. Warto zapisać się na takie zajęcia, ponieważ ćwiczenia w grupie dodatkowo zwiększają motywację i przybliżają do wspólnego celu, którym jest zrzucenie wagi. A w domu warto spróbować samodzielnego treningu na trampolinie. Do tego punktu może posłużyć ci zwykła trampolina dla dzieci, choć przy regularnych ćwiczeniach istnieje ryzyko, że szybko się zużyje. Aby mieć gwarancję, że twój sprzęt jest pewnej jakości, zwróć uwagę na jakość sprężyn. Powinny być na tyle solidne, aby dobrze amortyzować skoki, nawet osób o dużej wadze ciała. Wysokiej jakości trampoliny mają podwójne sprężyny beczkowe, stalową ramę i wytrzymałą matę. Jeśli jesteś długie, systematyczne treningi, zainwestuj w dobrzy sprzęt dostępny w sklepach sportowych.

Jak wygląda podstawowe ćwiczenie na trampolinie?

jumping fitnessZanim Twój aerobik na trampolinie osiągnie wyższy poziom zaawansowania, zacznij od najprostszego ćwiczenia, które i oczywiście jest dużą moc, bo pomaga spalić kalorie oraz wzmocnić mięśnie nóg i pośladków. Oto, jak je wykonać:
1.Stań na mini trampolinie w lekkim rozkroku.
2.Zegnij ręce w łokciach i wspieraj je blisko ciała.
3.Delikatnie zginając nogi w kolanach podskakuj na wysokość ok. 20 cm.
4.Powtórz 30 razy.

Kiedy już poczujesz się na trampolinie pewniej, będziesz mogła wykonywać bardziej zaawansowane ćwiczenia, np. squaty.

Jumping fitness – jakie środki bezpieczeństwa musisz zachować?

Tak jak każda aktywność fizyczna, również fitness na trampolinie składa się z ryzykiem urazów. Dotyczą one szczególnie dzieci, które w szale zabawy zapominają o ostrożności i próbują nauczyć się nowych sztuczek bez odpowiedniego przygotowania. Jak ograniczyć ryzyko urazu?

Pamiętaj, że:
•ćwiczenia na skoczni w klubie/ parku powinny odbywać się pod nadzorem kompetentnej osoby,
•na jednej trampolinie powinna ćwiczyć tylko jedna osoba (aby uniknąć ryzyka kolizji),
•nie można próbować sposobów na trampolinie bez odpowiedniego treningu, ponadto robienie np. salt wymaga bardzo istotnej trampoliny,
•na trampolinę nie powinno się wskakiwać ze „skoczni” ani stosować jej do wskakiwania na inne obiekty,
•jeśli chcesz mieć trampolinę np. w ogrodzie, postaw ją w określonym miejscu, w odpowiedniej odległości od drzew, słupów, płotków, postaraj się też, aby wokół niej na podłożu nie znajdowały się potencjalnie szkodliwe przedmioty/ obiekty, np. butelki, kamienie.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here